Chargeback – formalności krok po kroku

Chargeback – formalności krok po kroku
17 marca
11:52 2016
()

Chargeback to usługa zabezpieczająca interesy klienta płacącego kartą. W jaki sposób przeprowadzić krok po kroku reklamację za pomocą chargeback?

Mimo iż coraz więcej klientów dokonuje płatności kartą, to jednak niewielu z nas ma świadomość ochrony tego typu transakcji. Zabezpieczenia płatności dokonywanych za pomocą karty są przydatne – zwłaszcza w sytuacji, gdy nie mamy możliwości odzyskania zapłaconych pieniędzy bezpośrednio od sprzedawcy. Chargeback to usługa użyteczna podczas płatności za zakupy robione w Internecie lub przy przedpłatach za usługę, to zwrot na kartę kredytową.

Karta i chargeback

Procedurze chargeback podlegają wszystkie transakcje dokonywane przy pomocy karty, należą do nich: wypłaty w bankomatach oraz zakupy, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przez Internet. Usłudze tej nie podlegają transakcje dokonywane poprzez wpłatomaty, czyli przelewy i płatności kartą.

Kiedy stosuje się chargeback?

Procedura chargeback jest przeprowadzana przez bank na wniosek klienta. Instytucja finansowa załatwia reklamację w organizacji wydającej karty oraz sprzedawcy. Oto przykłady przypadków, kiedy usługa chargeback – zwrot na kartę kredytową – może zostać zastosowana:

  • niewypłacenie całkowitej, żądanej przez nas kwoty z bankomatu,
  • podwójne zaksięgowanie transakcji,
  • niedostarczenie przedmiotu, za który zapłaciliśmy kartą,
  • obciążenie naszego konta za usługę, której nie zamawialiśmy
  • nie wywiązanie się sprzedawcy usługi z umowy, np. odwołanie opłaconego wyjazdu przez biuro podróży.

Jak przeprowadzić procedurę chrgeback?

Procedura chargeback krok po kroku:

  1. Kontaktujemy się z bankiem w celu rozpoczęcia procedury chargeback, możemy to zrobić przez infolinię lub bezpośrednio w oddziale banku.
  2. Składamy reklamację – we wniosku podajemy imię i nazwisko właściciela karty i jej numer, datę przeprowadzonej transakcji, a także jej przybliżoną godzinę, nazwę sprzedawcy akceptującego transakcję lub położenie bankomatu, w którym doszło do nieprawidłowej wypłaty, kwotę i walutę wypłaty oraz powód reklamacji.
  3. Bank przesyła dokumenty do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się ze sprzedawcą.
  4. W przypadku uznania roszczenia, środki na koncie wystawcy karty są blokowane, a następnie następuje zwrot na konto klienta.

W trakcie trwania procedury chargeback, bank może zażądać także dowodów potwierdzających próby samodzielnie odzyskania pieniędzy za niewykonanie usługi. Dowód mogą stanowić potwierdzenia nadania listu poleconego do sprzedawcy i jego kopia, wydruk wysłanych e-maili czy oświadczenie o nieudanej próbie połączenia się z akceptantem.

Oceń ten post.

Kliknij na gwiazdkę aby dodć swoj ocenę.

Średnia ocena: / 5. Liczba głosów:

Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.