Chargeback to usługa zabezpieczająca interesy klienta płacącego kartą. W jaki sposób przeprowadzić krok po kroku reklamację za pomocą chargeback?
Mimo iż coraz więcej klientów dokonuje płatności kartą, to jednak niewielu z nas ma świadomość ochrony tego typu transakcji. Zabezpieczenia płatności dokonywanych za pomocą karty są przydatne – zwłaszcza w sytuacji, gdy nie mamy możliwości odzyskania zapłaconych pieniędzy bezpośrednio od sprzedawcy. Chargeback to usługa użyteczna podczas płatności za zakupy robione w Internecie lub przy przedpłatach za usługę, to zwrot na kartę kredytową.
Karta i chargeback
Procedurze chargeback podlegają wszystkie transakcje dokonywane przy pomocy karty, należą do nich: wypłaty w bankomatach oraz zakupy, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przez Internet. Usłudze tej nie podlegają transakcje dokonywane poprzez wpłatomaty, czyli przelewy i płatności kartą.
Kiedy stosuje się chargeback?
Procedura chargeback jest przeprowadzana przez bank na wniosek klienta. Instytucja finansowa załatwia reklamację w organizacji wydającej karty oraz sprzedawcy. Oto przykłady przypadków, kiedy usługa chargeback – zwrot na kartę kredytową – może zostać zastosowana:
- niewypłacenie całkowitej, żądanej przez nas kwoty z bankomatu,
- podwójne zaksięgowanie transakcji,
- niedostarczenie przedmiotu, za który zapłaciliśmy kartą,
- obciążenie naszego konta za usługę, której nie zamawialiśmy
- nie wywiązanie się sprzedawcy usługi z umowy, np. odwołanie opłaconego wyjazdu przez biuro podróży.
Jak przeprowadzić procedurę chrgeback?
Procedura chargeback krok po kroku:
- Kontaktujemy się z bankiem w celu rozpoczęcia procedury chargeback, możemy to zrobić przez infolinię lub bezpośrednio w oddziale banku.
- Składamy reklamację – we wniosku podajemy imię i nazwisko właściciela karty i jej numer, datę przeprowadzonej transakcji, a także jej przybliżoną godzinę, nazwę sprzedawcy akceptującego transakcję lub położenie bankomatu, w którym doszło do nieprawidłowej wypłaty, kwotę i walutę wypłaty oraz powód reklamacji.
- Bank przesyła dokumenty do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się ze sprzedawcą.
- W przypadku uznania roszczenia, środki na koncie wystawcy karty są blokowane, a następnie następuje zwrot na konto klienta.
W trakcie trwania procedury chargeback, bank może zażądać także dowodów potwierdzających próby samodzielnie odzyskania pieniędzy za niewykonanie usługi. Dowód mogą stanowić potwierdzenia nadania listu poleconego do sprzedawcy i jego kopia, wydruk wysłanych e-maili czy oświadczenie o nieudanej próbie połączenia się z akceptantem.