Ile kosztują opłaty dodatkowe przy zakupie mieszkania?

Ile kosztują opłaty dodatkowe przy zakupie mieszkania?
17 marca
14:18 2016
()

Koszty dodatkowe przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego różnią się od tych, które czekają na nas przy nabyciu lokalu używanego.

Zakup mieszkania wiążę się z wieloma kosztami. Są to oprócz ceny lokalu także koszty transakcyjne i kredytowe. Wartość dodatkowych opłat najczęściej zależy od tego, z jakiego rynku pochodzi kupione przez nas mieszkanie. Jakie koszty dodatkowe musimy ponieść przy zakupie mieszkania?

Koszty zakupu mieszkania z rynku wtórnego

Zakup mieszkania z rynku wtórnego wiąże się z dość dużymi kosztami transakcyjnymi, a oprócz tego często musimy mieć gotówkę na remont nabytego lokalu. Jednym z głównych kosztów czekających nabywcę jest podatek od czynności cywilnoprawnych, wynoszący 2%. Opłata ta najczęściej jest naliczana i opłacana bezpośrednio przez notariusza. Wśród kosztów dodatkowych związanych z lokalem używanym znajdziemy:

  • taksę notarialną – jest to wynagrodzenie notariusza sporządzającego umowę kupna–sprzedaży. Maksymalną wartość opłaty dla notariusza określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 2004 roku. Kwota opłaty jest zależna od wartości nieruchomości, minimalna stawka wynosi 100 zł i jest naliczana od wartości przedmiotu umowy do 3 000 zł,
  • odpis aktu notarialnego – koszty tej opłaty są ustalane indywidualnie przez notariuszy. Na ogół cena jest naliczana od strony dokumentu: od 6 do 20 zł za stronę,
  • wpis prawa własności do księgi wieczystej – jest to opłata stała, wynosi 200 zł,
  • prowizja agenta nieruchomości – standardowa stawka agencji wynosi 2,5%, do tego musimy doliczyć VAT – 23%.

Koszty zakupu mieszkania z rynku pierwotnego

Koszty opłat transakcyjnych przy mieszkaniu nowym jest trochę niższa niż przy lokalu używanym. Przy tego typu zakupie nie musimy ponosić wydatku związanego z podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a także opłaty dla agenta nieruchomości. Do kosztów dodatkowych przy zakupie mieszkania z rynku pierwotnego zaliczymy:

  • taksę notarialną – obowiązują takie same zasady naliczania wynagrodzenia dla notariusza, jak przy mieszkaniu używanym,
  • odpis aktu notarialnego,
  • otwarcie księgi wieczystej – dotyczy wszystkich nieruchomości, które nie posiadają jeszcze księgi wieczystej. Opłata jest niezmienna i wynosi 60 zł. Natomiast wpis prawa własności w księgę wieczystą kosztuje 200 zł.

Kolejne koszty dodatkowe, z którymi powinna się liczyć osoba nabywająca lokal, to opłaty około kredytowe. Do tych wydatków zaliczymy:

  • koszty założenia konta, wyrobienia karty,
  • ubezpieczenie nieruchomości z cesją na bank,
  • ubezpieczenie pomostowe.

Oceń ten post.

Kliknij na gwiazdkę aby dodć swoj ocenę.

Średnia ocena: / 5. Liczba głosów:

Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.