Wiele firm bardzo chętnie korzysta z faktoringu. Usługę tę mają w ofercie zarówno banki, jak i niebankowe firmy faktoringowe. Główną zaletą faktoringu jest poprawa płynności finansowej – przedsiębiorstwo może dysponować bowiem pewną częścią kwoty z wystawionej faktury jeszcze przed tym jak zostanie ona przez kontrahenta opłacona.
W handlu powszechną rzeczą są kilkudziesięciodniowe okresy na uregulowanie należności wobec swojego kontrahenta. Dla strony oczekującej na płatność taka sytuacja może rodzić problemy z płynnością finansową. Rozwiązaniem w takim przypadku okazuje się faktoring.
Zwykle schemat operacji jest następujący – faktor (czyli bank albo firma faktoringowa) nabywa wierzytelność od przedsiębiorcy (faktoranta), jednocześnie płacąc mu część (zazwyczaj znaczną, 80-90 proc.) kwoty wynikającej z faktury. Następuje cesja wierzytelności, kontrahent jest już dłużnikiem faktora, a nie faktoranta. Po uregulowaniu przez niego swojego zobowiązania wobec faktora, ten ostatni przelewa resztę środków faktorantowi, jednocześnie potrącając sobie przy tym prowizję – do kilku procent.
Banki stosują indywidualne podejście do klientów, projektując rozwiązania faktoringowe pod potrzeby danego przedsiębiorstwa. Jest także kilka rodzajów faktoringu. Podstawowy podział to faktoring z regresem (niepełny) i bez regresu (pełny). Pierwszy polega na tym, iż gdyby kontrahent nie wywiązywał się ze swojej wierzytelności, faktorant musi zwrócić faktorowi pieniądze. Ryzyko transakcji pozostaje więc po stronie przedsiębiorcy. W przypadku faktoringu pełnego, ryzyko niewypłacalności odbiorcy przejmuje na siebie faktor.
Przedsiębiorcy mogą także korzystać m.in. z faktoringu odwrotnego – skierowanego do odbiorców towarów czy usług. W tym przypadku faktor niejako kredytuje tę transakcję – dostawca szybko otrzymuje pieniądze od banku odbiorcy (dzięki czemu często odbiorca może liczyć na skonto, czyli rabat), a następnie rozlicza swoją należność już bezpośrednio ze swoim klientem.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Faktorów, zrzeszone weń firmy nabyły w 2013 r. wierzytelności na kwotę ponad 96,5 mld zł. W ciągu jedynie 4 ostatnich lat rynek faktoringu w Polsce wzrósł niemal dwukrotnie.
Oceń ten post.
Kliknij na gwiazdkę aby dodć swoj ocenę.
Dotychczas brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy, ale możesz być pierwszą osobą która skomentuje ten artykuł.
Napisz komentarz