Wniosek o wypis z rejestru gruntów

Wniosek o wypis z rejestru gruntów to jeden z najważniejszych dokumentów wymaganych przy wszelkiego rodzaju transakcjach kupna lub sprzedaży nieruchomości. O wypis z rejestru gruntów musimy zaopatrzyć się wówczas kiedy chcemy przeprowadzić transakcje na rynku nieruchomości.

wniosek negocjacje

Wielokrotnie znajdujemy się w sytuacji kiedy jest on nam potrzebny. Sytuacje, w których musimy mieć wypis z rejestru gruntów to: założenie księgi wieczystej, zakup nieruchomości czy wzięcie kredytu hipotecznego.

Czym jest wypis z rejestru gruntów i wyrys?

To dokument z ewidencji gruntów w danej gminie charakteryzujący dokładnie daną działkę. Wypis składa się z: numeru księgi wieczystej gruntu, obszaru i granic działki, numeru ewidencyjnego działki, informacji o położeniu działki, informacji o rodzaju użytków i klasie gruntu oraz informacji o właścicielu działki. Aby otrzymać dokument, o którym mowa musimy złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów, który zawiera następujące informacje: nr działki, nr arkusza mapy i nazwa obrębu. Informacje te znajdują się w księdze wieczystej lub też w notarialnej umowie zakupu. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie znamy wyżej wymienionych danych, zawsze możemy się zwrócić do starostwa powiatowego, aby udzielili nam potrzebnych informacji. Pamiętać należy o starannym i poprawnym wypełnieniu wniosku. Jeśli błędnie wypełnimy wniosek o wypis z rejestru gruntów dostaniemy odmowną odpowiedź.

Organem wydającym wypisy i wyrysy jest starostwo powiatowe. Pomimo iż wypis z ewidencji gruntów jest dokumentem jawnym to nie można otrzymać wypisu z gruntów dowolnej innej osoby (np. sąsiada).

Podmiotami upoważnionymi do otrzymania wypisu są: właściciel nieruchomości, osoba mająca interes prawny związany z daną nieruchomością, organy administracyjne i rządowe oraz jednostki samorządów terytorialnych.

Wypis niestety nie jest darmowy i pomimo, iż składając wniosek nie musimy od razu uiszczać opłaty to warto to zrobić, gdyż znacznie przyspieszy to całe postępowanie. Jeśli opłaty nie wpłacimy od razu, to nawet jeśli nasza prośba zostanie rozpatrzona pomyślnie, zostaniemy tylko poinformowani o konieczności wpłaty, a dokument zobaczymy dopiero, gdy wpłata zostanie zaksięgowana na rachunku starostwa powiatowego. Jeśli chcemy otrzymać tylko wypis to musimy zapłacić 12 zł – za pierwszą działkę, budynek lub lokal i 6 zł – za każdą następną działkę, budynek lub lokal. Jeśli oprócz wypisu interesuje nas także wyrys to zapłacimy odpowiednio 120 zł – za pierwszą działkę, budynek lub lokal i 12 zł – za każdą następną działkę, budynek lub lokal.